Artboard 1 icon_burger icon_checkmark icon_checkmark_red icon_cross icon_down icon_download icon_edit icon_exclamationbox icon_eye icon_facebook icon_heart icon_home icon_house icon_lock icon_magnify icon_papers icon_prize icon_quote icon_star icon_studerende icon_trio icon_twitter icon_up icon_siteswitcher

faglige selskaber

Inddragelse, deltagelse og socialpædagogisk faglighed

Inddragelse er en vigtig, men dilemmafyldt, del af det socialpædagogiske arbejde. Derfor sætter Fagligt selskab om udsatte børn og unge fokus på netop inddragelse, med en artikelrække skrevet til selskabet af Hanne Warming.

  • Introduktion til artiklerne

    Artiklerne skal gøre os klogere på, hvordan vi bedst muligt sikrer, at udsatte børn og unge bliver inddraget og hørt, når små som store beslutninger skal træffes gennem deres liv. De stiller spørgsmålstegn ved, hvad inddragelse overhovedet er, hvordan vi kan bruge det i vores socialpædagogiske arbejde, og hvilke dilemmaer og barrierer vi kan møde, når vi skal arbejde inddragende.

    Derudover har Warming udviklet et refleksionsredskab. Et værktøj, der skal understøtte, at vi bliver bedre til at tale om og arbejde med inddragelse i vores daglige arbejde.

    Artiklerne kan læses enkeltvis eller som en pakke, og hvis du vil læse mere om inddragelse af børn og unge, er der også forslag til supplerende læsning.

  • Inddragelse og deltagelse

    Hvad er inddragelse? Hvordan adskiller det sig fra deltagelse? Og hvilke krav skal vi sætte til inddragelsen af børn og unge? I denne artikel går Hanne Warming i dybden med forholdet mellem inddragelse og deltagelse og undersøger, hvad de to overhovedet betyder.

    Læs 'Inddragelse og deltagelse'
  • Inddragelse og socialpædagogisk faglighed

    Relationer er en central del af det socialpædagogiske arbejde, og i den forbindelse spiller inddragelse en afgørende rolle for vores faglighed. I denne artikel udforsker Hanne Warming, hvilke særlige fordele og udfordringer vi socialpædagoger har i forhold til inddragelse.

    Læs 'Inddragelse og socialpædagogisk faglighed'
  • Dilemmaer og barrierer for inddragelse

    At arbejde inddragende med børn og unge i udsatte positioner er dilemmafyldt. Du kan her læse om barrierer for inddragelse og de dilemmaer, vi som socialpædagoger bliver sat i, når vi arbejder med at inddrage børnene og de unge.

    Læs 'Dilemmaer og barrierer for inddragelse'
  • Refleksionsredskab om inddragelse og deltagelse

    Refleksionsredskabet er et værktøj, der skal understøtte, at vi bliver bedre til at tale om og arbejde med inddragelse i vores daglige arbejde.

    Arbejd med 'Refleksionsredskab om inddragelse og deltagelse'
  • Forslag til supplerende læsning

    Hvis du vil læse mere om inddragelse af børn og unge, kan du her finde forslag til supplerende læsning.

    Læs 'Forslag til supplerende læsning'